De bijtellingsregels voor werknemers met een leaseauto van de zaak veranderen nog wel eens. In 2019 is er specifiek voor elektrische auto’s een nieuwe regel bijgekomen. Deze regel wordt in de volksmond ook wel de Tesla Tax genoemd en is enkel van toepassing op auto’s met een cataloguswaarde hoger dan €50.000.
In 2019 zijn er net als in 2018 twee bijtellingscategorieën. Een auto van de zaak die 100% elektrisch aangedreven is en dus 0 g/km aan uitstoot met zich meebrengt, valt in de categorie 4% bijtelling. Auto’s met 1 of meer g/km CO2-emissie vallen in de standaard categorie van 22%.
Het verschil ten opzichte van 2018 is dat het 4% enkel geldt tot €50.000 van de cataloguswaarde. Lease je een auto van meer dan €50.000, dan ben je over het meerdere 22% fiscale bijtelling verschuldigd. Vanaf 2026 geldt straks 1 bijtellingstarief van 22% over de gehele cataloguswaarde, ook voor volledig elektrische auto’s.
Omdat het met name Tesla’s zijn die een cataloguswaarde hoger dan €50.000 hebben, noemt men deze maatregel ook wel de Tesla Tax. Werknemers die een Model S of een Model X willen leasen worden getroffen, maar dat geldt ook voor de Jaguar I-Pace die in 2018 erg populair was.
Het bijtellingspercentage staat voor vijf jaar vast. Daarbij wordt gerekend vanaf de eerste dag van de maand volgend op de eerste toelating. Is de auto vóór 1 januari 2019 op naam gezet, dan geldt het bijtellingspercentage van 2018 dus nog de komende 5 jaar.
Lease je al sinds 2018 een elektrische auto met een hoge cataloguswaarde, dan word je niet door de maatregel getroffen.
Stel je voor dat je een Tesla Model S met een cataloguswaarde van €85.000 wil leasen. We vergelijken twee situaties waarbij in situatie A op 31 december 2018 de lease had afgesloten. In situatie B lease je een nieuwe auto uit 2019.
Cataloguswaarde: €85.000
Bijtellingspercentage: 4%
Bijtelling per maand: €283,33
Cataloguswaarde: €85.000
Bijtellingspercentage: 4% over €50.000
Bijtellingspercentage: 22% over €35.000
Bijtelling per maand: €808,33
Bruto zou het verschil in bijtelling dus oplopen tot €525,- per maand. Afhankelijk van je inkomen kan het netto dus ruim €262,50 per maand extra kosten wanneer je een nieuwe of gebruikte Tesla zou leasen.
Dat maakt een occasion lease natuurlijk extra interessant: De werkgever profiteert van lager leasebedrag in vergelijking met een nieuwe auto. De werknemer profiteert van een lager bijtellingspercentage wanneer hij meer dan 500 kilometer privé per jaar met de auto zou rijden.
Benieuwd wat Dealerleasing voor jou kan betekenen? Bekijk dan hier het complete aanbod elektrische auto’s of vraag snel een offerte aan.