Heeft brandstof invloed op leasen in de toekomst?
Heeft brandstof invloed op leasen in de toekomst?

Heeft brandstof invloed op leasen in de toekomst?

De ontwikkeling van brandstof gaat door. Elektriciteit, diesel, benzine of waterstof? We vertellen je graag onze verwachtingen voor de toekomst.

Brandstof

Voorheen reden we enkel in auto’s die op benzine of diesel reden. Dat is tegenwoordig wel anders. De elektrische auto’s zijn niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Ook veel zakelijke rijders kiezen voor een elektrische auto, vanwege het financiële voordeel wat ze ermee behalen. Elektrische rijden is per kilometer namelijk een stuk goedkoper. Dit betekent echter niet dat we over een aantal jaren enkel op elektriciteit rijden. De toekomst van de brandstof is niet goed te voorspellen. Hoe deze ontwikkeling ook zal verlopen, de overheid zal altijd invloed willen blijven uitoefenen op de belastingen die wij moeten betalen voor het rijden op de weg. Om deze reden is het helemaal niet meer van deze tijd om leasecontracten voor langer dan 36 maanden aan te gaan. Met een shortlease van Dealerleasing ga je mee met de tijd en kun je voor een andere brandstoftype kiezen als dit voordeliger voor je wordt. 

Benzine

Nog altijd is de meest gebruikte brandstof benzine. De vraag om schonere brandstof is groot, want het aantal benzineauto’s is de afgelopen 50 jaar gigantisch toegenomen. De CO2-uitstoot is te hoog, daarom wordt er gezocht naar alternatieven. Tot die tijd blijven de meeste mensen gewoon in benzineauto’s rijden. En we weten ook zeker dat deze rol voorlopig niet uitgespeeld is, daar is de markt nog te groot voor. Wel wordt de technologie achter benzinemotoren verbeterd. De nieuwste motoren zijn zuiniger, verbranden daardoor minder benzine en hebben minder uitstoot. Een oplossing die we tegenwoordig veel op de weg zien, zijn de hybride auto’s. Toyota is een merk dat al een lange tijd aan dit type auto’s werkt. 

Diesel

Voor diesel ziet de toekomst er somber uit. De belasting voor het milieu is veel te hoog. Het past daardoor niet meer in deze tijd. De brandstof is per liter goedkoper dan benzine, wat het nog interessant maakt om te rijden. Echter is er al breed uitgemeten dat een dieselauto zeer schadelijk is voor het milieu. In de toekomstplannen rondom brandstof komt diesel niet meer voor. Dit blijkt ook wel uit de regels die vanaf 2017 zijn aangescherpt en in 2020 wederom worden aangescherpt. De auto’s hebben hierdoor technische aanpassingen nodig wat het te duur maakt om nog een dieselauto te rijden. Ook het invoeren van milieuzones in de diverse steden maakt het rijden op diesel steeds minder populair.

Elektrisch

In de afgelopen jaren is het elektrisch rijden zeer populair geworden. Het zakelijke rijden is voor een groot gedeelte elektrisch geworden. Dit heeft te maken met het stimuleren van bedrijven door de overheid. Vanwege het groene kenmerk zijn er subsidies te verdienen. Ook de bijtelling was tot voorheen zeer laag voor elektrisch rijden. Elektrisch rijden heeft een belangrijke rol in de toekomst van het autorijden. Er zitten echter een aantal knelpunten aan verbonden. Zo is de actieradius nog niet groot genoeg voor het rijden van lange afstanden en duurt het opladen van de accu ook een tijdje.

Waterstof

Waterstof is voor veel automerken het belangrijkste innovatiepunt voor de komende jaren. De verwachting is ook dat waterstof de toekomst zal hebben. Het grote voordeel aan waterstof is dat dit duurzaam opgewekt kan worden en dat tanken minstens zo snel gaat als een benzinetank vullen. Ook de afstand die gereden kan worden is vergelijkbaar met een benzineauto en er is geen CO2 uitstoot. Een motor op basis van waterstof past perfect in het toekomstplaatje van autorijden. De mogelijkheden zijn eindeloos. Een waterstofmotor zet waterstof om in een brandstofcel. Bij het niet gebruiken kan deze ook worden gebruikt voor het opwekken van energie in huis. Zien we over een tijdje iedereen met een eigen energiecentrale rondrijden? Er ligt nog een behoorlijke ontwikkeling te wachten, want de waterstofmotoren zijn nog veel te zwaar.

Categorieën
Shortlease Porsche Cayenne
Shortlease Porsche Cayenne
Vanaf 3.289,- p/mnd
SUV
incl. BTW
22%
Shortlease BMW X3
Shortlease BMW X3
Vanaf 1.469,- p/mnd
SUV
excl. BTW
22%
Bijtelling in 2024

Bijtelling in 2024

Alyssa
4 januari 2024
Het nieuwe jaar is weer aangebroken, en zoals altijd brengt dit bepaalde veranderingen met zich mee. Voor zakelijke...
Open WhatsApp
Dealerleasing
Welkom bij Dealerleasing. Waarmee kunnen we je van dienst zijn?