De regels rond de bijtelling veranderen elk jaar. De overheid volgt de trends en ontwikkelingen in de automarkt. Zij proberen lage CO2 uitstoot en zuinig rijden te stimuleren. De nu nog relatief kleine groep mensen die elektrisch rijdt is aan het groeien tot een grote groep zakelijke en privé gebruikers. Dit is een ontwikkeling waar de overheid op moet blijven letten om ervoor te zorgen dat er geen gat in de begroting ontstaat. Als zakelijke rijder is het belangrijk om deze beweging in de gaten te houden en tijdig in te spelen op veranderingen. Een auto leasen met een looptijd van 36 maanden of langer is daarom echt niet meer van deze tijd. Shortlease is de oplossing.
De overheid wil de regels eenvoudiger maken voor leaserijders. Uiteraard begrijpen we dat de overheid er ook voor moet zorgen dat de inkomsten van bijtelling niet te veel dalen. De marktwerking mag niet te veel beïnvloed worden, maar natuurlijk willen zakelijke rijders profiteren van een auto met een lage bijtelling. In het algemeen gaat de overheid uit van de volgende standpunten over de bijtelling en andere belastingen in de komende jaren:
In de jaren na 2019 worden de bijtellingspercentages voor de elektrische auto jaarlijks met 4% verhoogd, en in 2026 worden de percentages voor alle auto’s gelijkgetrokken naar 22%. Dit zijn nu de plannen die de overheid aan het uitwerken is om de automarkt positief te beïnvloeden:
De verwachting is dat de netto lasten voor de bijtelling voor zakelijke rijders de komende jaren aantrekkelijker wordt. De uitzondering zijn youngtimers, dit zijn auto’s van 15 jaar of ouder. Hierover betaal je 35% bijtelling over de restwaarde. Deze bijtelling kan elk jaar worden aangepast naarmate de auto ouder wordt.